Projekt edukacyjny

Projekty edukacyjne

realizowane w roku szkolnym 2017/2018

 

Projekt humanistyczny

 

Założeniem projektu edukacyjnego „Obecność” jest promowanie idei równości rozumianej jako prawo do wyrażania indywidualności, inności, płci we wszystkich działaniach człowieka, a także dążenie do porozumienia, w którym ważna jest uwaga i obecność.

Uczennice i uczniowie biorący udział w przedsięwzięciu poznają twórczość artystyczną, naukową i polityczną kobiet na przestrzeni wieków, a następnie tworzą:

1) kalendarz szkolny pokazujący różne zawody wraz z ich nazwami żeńskimi i męskimi: Jestem,

2) fotograficzną relację z wystawy poświęconej twórczości Fridy

Kahlo i Diego Rivery. (Zamek/Poznań),

3) wystawę zdjęć Ad fontes (o inspiracjach sztuką ludową w kontekście prac Fridy Kahlo i Diego Rivery);

4) spektakl pt.:Obecność;

5) etiudę filmową do wiersza Marii Komornickiej Susza (SMS Ruchome Schody);

6) jednodniówkę "Obecność" - zawierającą informacje o Międzynarodowym Dniu Kobiet, wywiad z rzeźbiarką G. Wilczopolską;

7) happening ukazujący wybitne kobiety na przestrzeni dziejów;

8) wywiad z artystkąGertrudą Wilczopolską, autorką rzeźby Kaskada (w Orłowie) na temat obecności sztuki w przestrzeni publicznej;

9) mowy na temat: Po co nam równość? Czy równość potrzebna jest demokracji?;

10) plakaty ukazujące wkład kobiet w naukę, sztukę, historię;

11) prezentację multimedialnąMyślę, więc jestem (o osiągnięciach kobiet w świecie nauki).

Finał projektu przypada 8 marca 2018 roku w Międzynarodowy Dzień Kobiet. Tego dnia odbywają się zaplanowane wystawy fotograficzne, wystawy plakatów ukazujących działania kobiet na przestrzeni wieków, a także happening w czasie długiej przerwy. W auli młodzież wysłuchuje najciekawszych mów dotyczących równości i demokracji, ogląda prezentację Myślę, więc jestem, a także uczestniczy w pokazie spektaklu Obecność (przygotowanego przez klasę artystyczną) oraz etiudy poetyckiej Susza wykonanej przez Studio Miniatur Szkolnych Ruchome Schody.

Projekt bierze udział w konkursie Wydawnictwa Nowa Era Projekt z klasą (nr 102 – zachęcamy do głosowania od 10 grudnia).

Koordynatorki projektu: Beata Filipp Jolanta Moszczyńska

 

Projekty edukacyjne

realizowane w roku szkolnym 2016/2017

 

Projekt międzyprzedmiotowy"Wiem, co jem"

 

Projekt edukacyjny "Wiem co jem" skierowany jest do uczniów klas drugich. Jego efekty zostaną zaprezentowane całej społeczności szkolnej w formie Targów zdrowej żywności.  Głównym celem projektu jest promowanie zdrowego odżywiania się. Realizacja zadań projektowych przewidziana jest na okres od października 2016 do lutego 2017r.

 

     Cele projektu:

Þ     Zapoznanie z problematyką zdrowego żywienia i zbilansowania diety

Þ     Zrozumienie skutków niewłaściwego odżywiania

Þ     Umiejętność dokonywania analizy składników żywieniowych w produktach w oparciu o dane na etykiecie

Þ     Umiejętność pracy w grupie,

Þ     Umiejętność planowania pracy

Þ     Integracja młodzieży poprzez współpracę, dzielenie się swoją wiedzą i działaniami.

W ramach realizacji projektu uczniowie zapoznają się z tematyką poprzez:

- udział w wykładach naukowców Politechniki Gdańskiej zaproszonych do naszej szkoły. Proponowane tematy wykładów to:  "Żywność a nowotwory", "Czy apetyt na mięso mamy w genach".

- udział w godzinach wychowawczych, podczas których na bazie filmów  "Cały ten cukier" lub "Super size me" i kart pracy, uczniowie zapoznają się ze skutkami niewłaściwej diety oraz przypomną sobie wiadomości dotyczące składników żywieniowych.

- lekcja geografii w klasie II d i c "Wyżywienie na świecie"

Klasy będą miały do wykonania poniższe zadania:

        1. Zebranie informacji dotyczących tematu i wybór istotnych elementów treści.

Klasa Temat posteru i ulotek oraz stoiska
2a Diety odchudzające oraz zdrowotne.
2b Choroby oraz zaburzenia związane z odżywianiem.
2c Jakie produkty należą do zdrowej żywności? Zdrowa żywność – badania ankietowe młodzieży i dorosłych.
2d Analiza wybranych produktów spożywczych pod względem zawartości dodatków do żywności.
2e Analiza tygodniowej diety w przeciętnej rodzinie- jej kaloryczność oraz proponowane modyfikacje.
2f W jaki sposób przedłuża się przydatność produktów do spożycia?
2g Żywność powstała z produktów modyfikowanych genetycznie.

 2. Opracowanie zagadnienia w formie posteru i ulotki. Zostaną one zaprezentowane w dniu finału projektu.

3. Przygotowanie gry edukacyjnej związanej z tematyką zdrowego żywienia. Grę następnie otrzymuje kolejne klasa, która gra w nią i recenzuje.

  4. Przygotowania stoiska na Szkolne Targi Zdrowej Żywności, które będą stanowiły finał projektu i  podczas, których klasy zaprezentują efekty swojej pracy.

Konsultacje: w  ramach potrzeb, po wcześniejszym ustaleniu terminu z zakresu:

  • geografii – mgr K. Szymańska, mgr P. Czachorowski
  • biologia – mgr J. Spisak-Pietruszka, mgr B. Ryl
  • chemii - mgr A. Szydłowska, mgr K. Brodziński

 

Życzymy owocnej pracy

PROJEKT MATEMATYCZNY

   Projekt „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów” jest skierowany do uczniów klas pierwszych.  Celem działań podejmowanych w ramach projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, poprzez indywidualizacje procesu dydaktycznego. Ma on zostać zrealizowany poprzez zapewnienie każdemu uczniowi oferty edukacyjno - wychowawczo -profilaktycznej zgodnej z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami, a także poprzez zwiększenie zakresu wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania oraz podniesienie, jakości wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, w tym uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W ramach realizacji projektu od września 2016 r. do czerwca 2017 r. wdrożone zostaną następujące działania:

  1. We wrześniu przeprowadzone zostaną lekcje matematyki, powtarzające podstawowe umiejętności z zakresu działań w zbiorze liczb rzeczywistych, bez których dalsza edukacja jest niemożliwa
  2. Po lekcjach powtórzeniowych zostanie przeprowadzony test diagnostyczny.
  3. Wyniki testu zostaną przeanalizowane na lekcji z uczniami ze wskazaniem mocnych i słabych stron poszczególnym uczniom, a na zebraniu z rodzicami z wynikami zapoznają się rodzice.
  4. Prowadzone będą dodatkowe zajęcia wyrównawcze (1 godzina tygodniowo)
  5. Tworzone będą dodatkowe zadania (dla chętnych) w celu usprawnienia umiejętności rachunkowych (MISTRZ DZIAŁAŃ).
  6. W lutym zostanie ponownie przeprowadzony test diagnostyczny i przeanalizowane wyniki (analiza porównawcza). O efektach zostaną powiadomieni uczniowie i rodzice.
  7. Organizacja konkursu dla klas pierwszych z okazji światowego dnia „Liczby pi”

Oczekiwane efekty:

  • Uczeń świadomie korzysta z prawa łączności, przemienności dodawania i mnożenia oraz rozdzielności mnożenia względem dodawania
  • Pamięta własności działań na ułamkach, pierwiastkach, potęgach
  • Poprawia sprawność rachunkową
  • Porządkuje wiedzę dotyczącą działań na liczbach
  • W treściach realizowanych na bieżąco, większą uwagę skupiać będzie na trudniejszych zagadnieniach, a nie na rachunkach
  • Nabiera świadomości poprawnego używania nawiasów

 Koordynator projektu: Joanna Marchwicka

 

Uwolnij książkę!

Cele projektu

1. Wspieranie zainteresowań (czytelniczych i artystycznych).

2. Wyszukiwanie i selekcja informacji z różnych źródeł.

3. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole - trening odpowiedzialności i rzetelności.

4. Doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych oraz z Internetu z zachowaniem praw autorskich (publikacja treści na portalach społecznościowych).

5. Doskonalenie umiejętności redagowania i edytowania dziennikarskich form wypowiedzi.

6. Popularyzacja Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich w środowisku lokalnym.

Projekt obejmuje wiele działań z różnych obszarów dydaktyki.

Młodzież biorąca udział (klasy I, II) będzie poznawała dzieła literackie i sylwetki ich autorów, a następnie stworzy, np.:

1) reklamy społeczne promujące czytelnictwo,

2) zwiastuny filmowe ambitnych książek (konkurs),

3) jednodniówkę Czytam! - zawierającą recenzje wybranych książek, zagadki literackie, komiksy,

4) wystawy ekslibrisów i kolaży okładek książkowych we współpracy ze szkolną biblioteką,

5) prezentację nowości wydawniczych w bibliotece szkolnej.

Miejsce i czas realizacji

IX LO im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gdyni oraz okolice szkoły

od lutego do 23 kwietnia 2016r. (finał [projektu)

koordynatorki projektu: Beata Galuba-Filipp i Olga Malicka-Kowalczyk

 

 

 

NOWE HORYZONTY EDUKACJI FILMOWEJ

Projekt  realizowany w DKF „Żak”  w Gdańsku –  ma na celu przybliżenie młodzieży wybitnych dzieł kina polskiego oraz zaznajomienie z językiem filmu. Uczniowie uczestniczą raz w miesiącu w projekcjach poprzedzonych profesjonalnym wykładem przedstawianym przez znawców kina, a po obejrzeniu filmu biorą udział w dyskusjach.

Zajęcia inspirowane cyklem pozwalają realizować podstawę programową w zakresie:

  • konfrontowania tekstu literackiego z innymi tekstami kultury, np. formami plastycznymi, teatralnymi, filmowymi,
  • dostrzegania obecnych w tekstach kultury uniwersalnych wartości i norm społecznych,
    a także konfliktów wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumienia źródeł tych konfliktów,
  • odczytywania treści alegorycznych i symbolicznych utworu oraz rozpoznawania sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja),
  • poznania wybranych filmów z twórczości polskich reżyserów (np. K. Kieślowskiego,
    A. Munka, A. Wajdy, K. Zanussiego).

Projekt skierowany jest zwłaszcza do klas humanistycznych. Wezmą w nim udział klasy Ia, Ie, IIg wraz z polonistkami: Marią Banasik, Jolantą Moszczyńską i Danutą Paupą.

Czas realizacji: od października do kwietnia

 PoczytajMY

Projekt pilotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej –  ma zasięg ogólnopolski. Jego celem jest kontakt młodzieży z dziećmi z przedszkola oraz popularyzowanie czytelnictwa wśród najmłodszych.

W ramach projektu uczniowie przy wsparciu opiekunów tworzą kluby czytelnicze i przygotowują regularne spotkania czytelnicze dla dzieci z przedszkoli, szkół podstawowych, świetlic lub domów dziecka. Wspólne czytanie książek jest okazją do zaangażowania się młodzieży w działania na rzecz innych oraz poznania swojej okolicy – jej przyrody, historii, legend z nią związanych.

Po lekturze uczestnicy spotkania razem się bawią, rysują, tańczą, śpiewają, przygotowują inscenizacje teatralne, a także uczą!

Projekt prowadzą p. Danuta Paupa i p. Dorota Twarowska

Czas realizacji: od października do czerwca

                                             

        Historia i spoleczeństwo       

Przedmiotowy projekt edukacyjny

                       planowany jest na I semestr roku szkolnego 2016/2017 (X 2016 – I 2017).

 

Temat projektu: Bić się czy się nie bić?

                          Obraz II wojny światowej w literaturze, sztuce  i świadomości społecznej.

 

Cele poznawcze i praktyczne projektu:

Uczeń:

  • omawia postawy Polaków w przebiegu II wojny światowej,
  • opisuje postawy patriotyczne Polaków,
  • bada wiedzę Polaków na temat wydarzeń II wojny światowej,
  • dostrzega nawiązania do wydarzeń historycznych w różnych dziedzinach sztuki,
  • prezentuje przykłady z dziedziny sztuki i literatury nawiązujące do tematyki II wojny światowej,
  • współdziała efektywnie w zespole,
  • rozwiązuje problemy w twórczy sposób,
  • wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje informacje.

Terminarz, zadania i formy ich realizacji:

Projekt przewiduje pracę uczniów w grupach. Każda z grup zobowiązana jest do wykonania zadania w określonym w projekcie terminie. Zobowiązuje się do realizacji każdego z etapów z wykorzystaniem wskazanej przez nauczyciela prowadzącego  formy. Projekt składać się będzie z czterech etapów, w ramach których każda z grup przygotuje kolejno: plakat informacyjno – propagandowy, wykona zdjęcie, prezentację multimedialną, przeprowadzi ankietę i opracuje jej wyniki.

Oczekiwane efekty:

  • uczeń wykazuje się wiedzą dotyczącą wydarzeń związanych z przebiegiem II wojny światowej,
  • pozyskuje informacje dotyczące wiedzy Polaków na temat II wojny światowej i umiejętnie je opracowuje i omawia,
  • dostrzega obecność wydarzeń historycznych w różnych dziedzinach sztuki i wykazuje się wiedzą w tej dziedzinie,
  • umiejętnie przygotowuje prezentację multimedialną i funkcjonalnie wykorzystuje ją
    w swojej wypowiedzi,
  • efektywnie współdziała w zespole i w sposób twórczy rozwiązuje problemy,
  • potrafi wyszukiwać informacje, dokonywać ich selekcji i w sposób twórczy je przetwarza.

Nauczyciel odpowiedzialny za przeprowadzenie projektu: Monika Marcinowska.

 

Mity to moja pasja

 

Projekt  jest skierowany do uczniów klas pierwszych.
W jego przygotowanie i udział są zaangażowane całe zespoły klasowe, a wychowawca
i nauczyciel polonista wspomagają uczniów.

Projekt składa się z dwóch części: jedna ma charakter prezentacji,
a druga to typowy sprawdzian erudycji.

Każda klasa pierwsza, przygotowując się do projektu  mitologicznego, na miesiąc przed jego terminem otrzymuje kartkę z informacją, jakie czynności ma wykonać:

  1. Spośród uczniów klasy wybiera troje zawodników – przedstawicieli klasy, którzy będą brać udział w części związanej z wiedzą o mitach.
    (obowiązuje bardzo dobra znajomość mitów greckich w opracowaniu Jana Parandowskiego.
  2. Przygotowuje „RAP Mitologiczny”, tzn. krótki rymowany utwór zbudowany z dwóch - trzech zwrotek czterowersowych o tematyce mitologicznej – wykonywany w trakcie podsumowania projektu.
  3. Tworzy reklamę produktu związanego z tematyką mitologiczną.
  4. Przygotowuje pokaz mody mitologicznej (2-3 projekty) i krótki (trzyminutowy) komentarz.
  5. Każda z drużyn ma za zadanie przygotować również nazwę drużyny
    o rodowodzie mitologicznym i krótkie (1-, 2-zdaniowe) jej wyjaśnienie.
  6. Dobrze widziane i dodatkowo punktowane są stroje (trzyosobowego zespołu reprezentantów) nawiązujące stylistyką do antyku.

Klasy oceniane są za pomysłowość i znajomość mitologii, ale także za dyscyplinę
i aktywne kibicowanie w trakcie imprezy.

Zmagania ocenia jury złożone z nauczycieli i uczniów z samorządu.

Zwycięzcy otrzymują nagrody i upominki (trzy pierwsze miejsca). Pozostali  uczestnicy częstowani są słodyczami.

Koordynatorki projektu: Maria Banasik, Danuta Paupa

 

 Projekt   Apps for Good

 

Projekt adresowany do chętnych uczniów klas  I-II. W ramach projektu uczniowie pracując w grupach będą mieli za zadanie zaprojektowanie i zbudowanie prototypu aplikacji na telefon/tablet.

Apps for Good uczy informatyki, nie jest to jednak wyłącznie kurs kodowania. Uczestnicy będą mieli za zadanie przejść przez cały proces rozwoju produktu – od generowania pomysłów, poprzez studium  wykonalności i tworzenie modeli biznesowych, aż po kodowanie, projektowanie i marketing. Uczestnictwo w kursie pozwoli rozwinąć kreatywność, przedsiębiorczość i umiejętności biznesowe.

Cele projektu:

  • rozwijanie umiejętności programowania,
  • rozwijanie umiejętności komunikacji, rozwiązywania problemów, pracy zespołowej i krytycznego myślenia.

Termin realizacji: rok szkolny 2016/2017

Koordynatorzy projektu: Anna Krause, Dorota Twarowska, Mirosław Wójtowicz/

 

 

Młodzi debatują.

Międzyszkolny projekt edukacyjny dla młodzieży.

 

Projekt skierowany jest do uczniów i uczennic gdyńskich szkół gimnazjalnych. W ramach projektu zrealizowane zostaną szkolenia oraz konkurs debat oksfordzkich dla młodzieży. W świat debatowania wprowadzą młodszych kolegów i koleżanki, licealiści z IX i VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Tematyka konkursu dotyczy zagadnień istotnych dla pogłębiania wiedzy na temat historii Gdyni i jej dzielnic, m.in. postaci i twórczości Stefana Żeromskiego (Gdynia Orłowo), postaci o. Maksymiliana Kolbe (Gdynia Wzg. św. Maksymiliana), a także wydarzeń grudnia 70'. Tematyka wpisuje się w zagadnienia z zakresu podstawy programowej przedmiotów takich jak historia, wiedza o społeczeństwie, język polski oraz etyka (filozofia).

Cele projektu:

  • upowszechnienie wiedzy na temat historii Gdyni i jej dzielnic,
  • wspieranie idei społeczeństwa obywatelskiego,
  • zwiększanie postaw prospołecznych i zaangażowania obywatelskiego,
  • integracja ze środowiskiem lokalnym (otwarta debata finałowa)
  • kształtowanie umiejętności argumentacji oraz obrony stanowiska
  • utrwalanie wiedzy i umiejetności z zakresu historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego i etyki (filozofii) na poziomie szkoły gimnazjalnej
  • integracja mlodzieży na różnych poziomach edukacji - nauczanie młodych przez starszych kolegów (mentorzy licealni dla drużyn gimnazjalnych)
  • upowszechnianie szlachetnych i etycznych postaw wśród mlodzieży

Koordynatorzy: Maria Łojek-Kurzętkowska (filozofia), Monika Marcinowska (język polski), Paweł Walaszek (historia, wos) oraz nauczyciele z VI LO

 

Oko w Oko z pracodawcą
 
Projekt adresowany jest do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w Gdyni .W trakcie jego realizacji młodzież będzie uczestniczyła w spotkaniach  z doradcami zawodowymi 
i rekruterami.
Termnin realizacji - III-IV 2017 
Cele:
-przygotowanie młodzieży do efektywnego wejścia na rynek pracy
-zapoznanie uczniów z zasadami torzenia dokumentów aplikacyjnych
-kształcenie kultury słowa oraz umiejetności autoprezentacji 
-kształtowanie umiejetności interpersonalnych
Formy pracy :
- warsztaty
- symulacja rozmowy kwalifikacyjnej na wybrane stanowiska pracy
- spotkania z przedstawicielami zawodów
Opiekunowie projektu: Danuta Paszak, Dorota Twarowska

 

 

 

Przez sport do "Dziewiątki"

Projekt „Przez sport do Dziewiątki”  skierowany jest do uczniów klas pierwszych i drugich IX LO.
Na celu ma zapoznanie uczestników z formami spędzania czasu wolnego, a przede wszystkim ich organizacją. Zwieńczeniem projektu będzie festyn rekreacyjno - sportowy, na który zaproszeni zostaną uczniowie klas III gdyńskich szkół gimnazjalnych, i który na celu ma promocję  naszej szkoły.
Koordynatorzy: Katarzyna Szeleźniak- Białkowska, Marcin Góralski
 
 

Deutsch ist nützlich
Niemiecki jest użyteczny

Projekt  ma na celu zwrócenie uwagi na przydatność języka niemieckiego w wielu aspektach życia codziennego.

 Grupa docelowa: uczniowie klas pierwszych uczących się języka niemieckiego w wymiarze 2 i 3 godzin tygodniowo (klasy 1b, 1c, 1d, 1f)

Formy projektu:

  • film
  • inscenizacja
  • prezentacja multimedialna
  • plakat

Projekt ten polega na:

  1. wyznaczeniu przez nauczyciela języka niemieckiego obszaru wiedzy, który powinien być przez uczniów opanowany (zgodnie z podstawą programową),
  2. realizacji zadań – indywidualnie lub w małych grupach,
  3. przedstawieniu rezultatów podjętego działania;

Cele:

  • dostrzeganie związków pomiędzy treściami nauczanymi w szkole, a otaczającą nas rzeczywistością,
  • łączenie teorii z praktyką,
  • motywowanie do nauki języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie komunikatywności w języku niemieckim;

Projekt może być realizowany zamiast zaliczenia w formie testu – po każdym bloku tematycznym.

 

 

 

 

Projekty edukacyjne realizowane w latach 2014-2015 

 

„Jestem człowiekiem – mam prawo...” 

czyli edukacja filmowa z zastosowaniem techniki animacji poklatkowej
 
Przez ostatnie dwa lata (rok szkolny 2014/2015 oraz 2015/2016) w szkole  realizowano działania w ramach autorskiego projektu dwóch nauczycielek: Beaty Galuby-Filipp (język polski) i Marii Łojek-Kurzętkowskiej (filozofia, etyka). 
Projekt dotyczył tematyki praw człowieka. W ramach naszych działań, grupa młodzieży z klas 3a, 3d i 3e stworzyła dwa filmy animowane poświęcone polskim artystkom – malarce Zofii Stryjeńskiej oraz kompozytorce Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. 
Oprócz realizacji etiud filmowych, działania obejmowały:
- stworzenie Studia Miniatur Szkolnych „Ruchome schody”,
- uczestnictwo w warsztatach poświęconych zagadnieniu prawa autorskiego, prowadzonych przez Panią Agatę Janeczek z Centrum Edukacji Obywatelskiej,
- uczestnictwo w dwóch edycjach warsztatów animacji poklatkowej prowadzonych przez Panią Magdalenę Bryll - absolwentkę Szkoły Filmowej w Łodzi i reżyserkę filmów animowanych,
- uczestnictwo w warsztatach z zakresu montażu filmowego w Warszawskiej Szkole Filmowej,
- realizację międzyszkolnego konkursu fotograficznego „Gdynia jest kobietą” dla uczniów i  uczennic gdyńskich szkół.
O działaniach w ramach projektu przeczytać można na naszym funpage: 
Filmy zobaczyć można na kanale youtube SMS „Ruchome schody”: 
W naszych działaniach wspierała nas Rada Dzielnicy Śródmieście, Urząd Miasta Gdyni, Rada Rodziców IX Liceum Ogólnokształcącego oraz Stowarzyszenie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.
Dziękujemy! Maria Łojek-Kurzętkowska
 

 

 

 

                                 ,,ŻYJ ZDROWO NA SPORTOWO!”

 

 Projekt obejmuje szerokie działania mające na celu kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży, promowanie aktywnego trybu życia, zrozumienie idei rekreacji ruchowej oraz pogłębianie wiedzy dotyczącej prawidłowego odżywiania i higieny osobistej.

 

Nasze działania podzieliliśmy na kilka etapów obejmujących okres od października 2014 r. do VI 2015 r.

 

Zadania

termin realizacji

Wprowadzenie i zapoznanie
z głównymi założeniami projektu.

X.2014

Wykonanie plakatu informacyjnego wraz z hasłem promującym projekt.

X.2014

Opracowanie harmonogramu działań oraz przydział osób odpowiedzialnych za realizację.

X.2014

Ułożenie ankiety dotyczącej żywienia i aktywności fizycznej.

XI.2014

Przeprowadzenie ankiety w klasach pierwszych oraz opracowanie jej wyników.

XI-XII.2014

Wykonanie plakatów przekazujących wiedzę dotyczącą żywienia człowieka, zbilansowania diety, elementów edukacjikacji konsumenckiej oraz aktywności ruchowej.

XI.2014-IV.2015

Organizacja prelekcji ze specjalistami w dziedzinie dietetyki, kosmetologii, sportu wyczynowego oraz sportu amatorskiego.

XI.2014-IV.2015

Zorganizowanie quizu dotyczącego zdrowego stylu życia.

III/IV.2015

Podsumowanie i prezentacja

projektu.

V/VI.2015

 

Realizatorami projektu są uczennice klasy II d.

 

Opiekę nad przedsięwzięciem sprawują: Katarzyna Szeleźniak- Białkowska
i Marcin Góralski.

 

     Informacja na temat realizacji - 9 kwietnia 2015r.

Obecnie projekt jest już na etapie organizacji quizu, podsumowującego informacje nt zdrowego żywienia, które były przekazywane przez minione pół roku. Uczniowie zapoznali się z plakatami i tablicami informacyjnymi, odpowiadali w ankietach na szereg pytań dotyczących żywienia i aktywności fizycznej. Odbyły się trzy prelekcje: z dziedziny dietetyki z Panią Darią Bogucką- trenerem żywienia, na temat szeroko pojętej aktywności fizycznej z Panem Jakubem Krzyżakiem- trenerem personalnym oraz wykład przybliżający realia sportu wyczynowego, o których opowiadała Pani Monika Pyrek, absolwentka naszej szkoły- wybitna lekkoatletka.

 

 

 

 

Za minutę książka...

w ramach projektu „Uwolnij książkę!” nagrodzonego w konkursie Nowej Ery

REGULAMIN KONKURSU NA BOOK TRAILER

(filmowy zwiastun książki)

§ 1

Organizator

IX Liceum Ogólnokształcące

im. Marszałka Józefa Piłsudskiego

ul. Żeromskiego 31, 81-346 Gdynia

§ 2

Cele konkursu

  1. Promocja czytelnictwa literatury o wysokich walorach artystycznych i poznawczych.
  2. Kształtowanie aktywnych postaw wśród młodzieży.
  3. Zainspirowanie i zachęcanie uczniów do samokształcenia, rozbudzenia zainteresowań i podjęcia samodzielnych wyborów w zakresie twórczości filmowej.
  4. Wyłonienie i nagrodzenie uczniów, którzy zaprezentują najlepszy zwiastun filmowy (book trailer) ambitnej literatury polskiej lub światowej.
    1. Konkurs przeznaczony dla młodzieży gdyńskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wszystkich typów.
    2. Udział w konkursie jest dobrowolny i nieodpłatny.
    3. Uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby organizacji i promocji konkursu. W przypadku uczestników, którzy nie ukończyli 18-tego roku życia, zgodę wyrażają ich opiekunowie prawni. Osobom wyrażającym zgodę przysługuje prawo do wglądu do przekazanych danych, a także do ich poprawienia oraz ewentualnego usunięcia.
    4. Praca konkursowa nie może naruszać praw osób trzecich, w tym praw autorskich, dóbr osobistych, w tym prawa do ochrony wizerunku, danych osobowych; nie może zawierać treści obraźliwych lub niezgodnych z prawdą.
    5. Przystąpienie do konkursu oznacza zgodę każdego z autorów na postanowienia zawarte w niniejszym regulaminie.
                                                           
    6. Zgłoszenia do konkursu należy przesyłać do dnia  31 marca 2015 r. na formularzu zgłoszeniowym, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do niniejszego regulaminu, w zamkniętej kopercie, opisanej w następujący sposób:


      IX Liceum Ogólnokształcące
      im.
      Marszałka Józefa Piłsudskiego
      ul. Żeromskiego 31, 81-346 Gdynia
    7.   W kopercie powinna się znajdować również płyta lub pendrive z konkursowym filmem odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniem.
    8.   Termin nadsyłania prac upływa 10 kwietnia 2015 r. (data wpływu do IX LO)
    9. Wszystkie prace będą oceniane przez powołaną przez Organizatora Komisję Konkursową.
    10. W ocenie pracy konkursowej Jury będzie brało pod uwagę pomysłowość, umiejętność twórczego wykorzystania limitu 1 minuty , interesujące zaprezentowania wybranej książki, czytelność przekazu, a także walory artystyczne pracy.
    11. Decyzje Komisji Konkursowej są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
    12. W ramach konkursu zostaną przyznane nagrody za I, II i III miejsce w formie voucherów na zakupy w salonach prasowych w wysokości 300 zł, 100 zł, 100 zł.
    13. Uroczyste wręczenie nagród i wyróżnień nastąpi podczas finału projektu „Uwolnij książkę!” w IX LO w Gdyni 23 kwietnia 2015 r.

§ 3

Warunki uczestnictwa

Tematyka konkursu i wymagania formalne pracy konkursowej

1. Przedmiotem konkursu jest zwiastun filmowy książki, będącej utworem o dużych walorach artystycznych i poznawczych.

2. Zwiastun filmowy ma zamknąć się w 1 minucie (60 sekund). Dłuższe prace będą odrzucane.

              3. Film może być wykonany w dowolnej technice (fabuła, animacja poklatkowa).

4. Prace mają być przesłane na płycie DVD lub pendrive w standardowym formacie wideo mp4, mov 16:19.

5. Ekipy konkursowe mogą liczyć od 2 do 4 osób.

§ 5

Terminarz

§ 6

Kryteria oceny prac konkursowych

§ 7

Ogłoszenie wyników i nagrody

§ 8

Kontakt z uczestnikami Konkursu

Wszelkie pytania dotyczące Konkursu należy kierować do Organizatorek: Beaty Galuby-Filipp (tel. 606 75 84 72) i Olgi Malickiej-Kowalczyk (tel. 660 681 267)

§ 9

Postanowienia końcowe

W sytuacjach nieobjętych niniejszym regulaminem wszelkie spory rozstrzyga Organizator. Od decyzji Organizatora nie przysługuje odwołanie.

 

 

Uwolnij książkę

 

Nasz szkolny projekt edukacyjny "Uwolnij książkę!" został laureatem V edycji Konkursu Nowej Ery "Projekt z klasą". Decyzją Komisji Konkursowej Wydawnictwa otrzymaliśmy na realizację projektu grant w wysokości 2000 zł. Cieszymy się z nagrody i ruszamy z pracami zaraz po feriach. Przed nami wiele interesujących form - będą filmy, reklamy społeczne, happeningi. A finał oczywiście 23 kwietnia 2015 roku w Światowy Dzień Książki!

 

 

Opiekunkami projektu są Beata Galuba-Filipp i Olga Malicka-Kowalczyk

 

 Uwolnij książkę - szczegóły projektu

 

Projekt „ Uwolnij książkę”obejmuje wiele działań z różnych obszarów dydaktyki. Uczniowie biorący udział w przedsięwzięciu poznają dzieła literackie i sylwetki ich autorów, a następnie tworzą:

1) reklamy społeczne promujące czytelnictwo - klasowe konkursy na scenariusz reklamy społecznej propagującej czytanie (nagrodzone scenariusze kręci SWF OKO)

2) booktrailery ambitnych książek (konkurs międzyszkolny - regulamin załączony),

3) jednodniówkę Czytam! - zawierającą recenzje wybranych książek, zagadki literackie, komiksy,

4) happening Gdynia czyta!,

5) teledysk Rap czytających,

6) dramę Rusz mózgiem!,

7) wystawy ekslibrisów i kolaży okładek książkowych we współpracy ze szkolną biblioteką,

8) prezentację nowości wydawniczych w bibliotece szkolnej,

9) interpretację wiersza Federica Garcii Lorki (w języku hiszpańskim i polskim - uczniowie z klasy hiszpańskojęzycznej Ia). 

Finał projektu przypada na 23 kwietnia 2015 r., dzień urodzin Szekspira i Cervantesa, a zarazem Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Przebrani za bohaterów ich książek uczniowie oglądają: etiudę poetycką Orfeusz. Eurydyka. Hermes. do poematu R. M. Rilkego (wykonaną przez uczniów w 2014 r.) reklamy społeczne, dramę, teledysk, booktrailery, wystawy, a także uczestniczą w wymianie książek na terenie szkoły oraz w happeningu przy pomniku Abrahama, promując ideę czytelnictwa wśród mieszkańców Gdyni (rozdają zaprojektowane przez siebie kartki okolicznościowe Gdynia czyta!, są ubrani w koszulki z fragmentami wybranych wierszy).

 

„Jestem człowiekiem – mam prawo..."


Autorski projekt dwóch nauczycielek - języka polskiego i filozofii, dotyczy tematyki praw człowieka. Młodzież przygotowuje trzy filmy animowane, które zostaną zaprezentowanew ramach Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka w grudniu 2015r. Tematem etiud są trzy postaci kobiece z dziedziny literatury, filozofii i sztuki, które wywarły znaczący wpływ na rozwój humanistyki, ale nie doczekały się uznania na miarę własnych możliwości i talentu. Każdy z filmów koncentrować się będzie na wybranym zagadnieniu z zakresu praw człowieka. Oprócz działań bezpośrednio związanych z realizacją animacji w technice poklatkowej, młodzież uczestniczyć będzie także w innych działaniach związanych z filmem (warsztaty animacji, spotkania z twórcami filmowymi). W kwietniu młodzież uczestniczyć będzie w warsztatach montażowo – operatorskich odbywających się w Warszawskiej Szkole Filmowej. Uczestnikami i uczestniczkami projektu jest młodzież z klasy 2a, 2d, 2e oraz 3a. Patronat nad projektem obejmuje Stowarzyszenie „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej".

Autorki: Maria Łojek - Kurzętkowska, Beata Galuba - Filipp

 

 „Szkoła Równego Traktowania"

 

Projekt dotyczy tematyki stereotypów, uprzedzeń oraz dyskryminacji. W ramach projektu, młodzież podejmie inicjatywę lokalną służącą przełamywaniu stereotypów oraz wspierającą poszanowanie praw i godności drugiego człowieka. Patronat nad projektem sprawuje „Fundacja im. Bronisława Geremka". Dla chętnych uczniów i uczennic będzie możliwość uczestniczenia w letniej akademii poświęconej zjawisku dyskryminacji.

Koordynatorka: Maria Łojek – Kurzętkowska


„Włącz się. Młodzi i media"


Projekt dotyczy edukacji medialnej. Młodzież pod opieką nauczycielek przygotuje własną kampanię społeczną. 26 listopada, w ramach uczestnictwa w projekcie, zainteresowani uczniowie i uczennice z klas 1a, 1c, 2a, 2d, 2e i 3a brali udział w szkoleniu z zakresu edukacji medialnej prowadzonym przez Panią Agatę Janeczek, ekspertkę z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Licealiści i licealistki uczyli się m.in. tego jak napisać reportaż, chronić swoje dane w sieci oraz w jaki sposób przeprowadzić akcję społeczną. W ramach projektu, młodzież będzie uczestniczyć w festiwalu „Młodzi i media", podczas którego odwiedzi, między innymi siedzibę Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia. Patronat nad projektem sprawuje Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Koordynatorki: Maria Łojek – Kurzętkowska, Olga Malicka-Kowalczyk

 

fot. Agata Janeczek CEO

 

 

Projekt edukacyjny „Film na horyzoncie”

Projekt opiera się na szkoleniu e-learningowym z zakresu wiedzy filmowej obejmującym całokształt pracy nad dziełem filmowym (przygotowanie scenariusza, realizacja zdjęć, montaż filmowy).  Młodzież realizuje zadania filmowe rozwijające umiejętności oraz tworzy własny film. Najlepsze ekipy mają możliwość uczestniczenia w zajęciach operatorsko – montażowych w Warszawie. Naszą szkołę reprezentuje zespół w składzie: Anna Leśniak, Małgorzata Paprocka (2a) oraz Maciej Buszman (2e). Projekt jest realizowany dzięki Stowarzyszeniu „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej”.

Koordynatorka: Maria Łojek - Kurzętkowska

 

Książka dotykowa

W dniu 16 maja uczniowie klasy I B uczestniczyli w warsztatach na temat książki dotykowej.

 

Podczas spotkania uczniowie wykonywali ilustracje do książki z materiałów o różnej fakturze. Klasa uzyskała informacje czym jest książka dotykowa, komu może być ona potrzebna i dlaczego. Zajęcia odbyły się na terenie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni Filia nr 2.

 

Prowadzenie: Alina Zielińska – pedagog, wykładowca Pomorskiej Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych w Gdyni. Jest wielką pasjonatką książek dla dzieci, założyła stronę internetową poświęconą książkom dla dzieci www.magicznepodrozepoliteraturze.pl. Była nominowana przez polską sekcję IBBY w 2012 roku do nagrody za upowszechnianie czytelnictwa.

 

Opiekun - Mirosław Wójtowicz

 

 

 

„CZTERY PORY BAŁTYKU"

Uczniowie klasy II b, II d oraz realizujący w klasie II biologię w rozszerzeniu biorą udział w całorocznym projekcie realizowanym przez Studenckie Koło Naukowe Oceanografów pod opieką pracowników Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia, w których do tej pory uczestniczyli, odbyły się 27.10. 2013 i 24.02.2014.
Zaproponowany przez SKNO program przybliża uczniom aspekty funkcjonowania Morza Bałtyckiego, nad którym przecież mieszkają i często korzystają z jego dobrodziejstw. Młodzież dostrzega jak ciekawym obiektem badawczym jest Bałtyk.
Zajęcia odbywają się w terenie, laboratoriach oraz salach wykładowych. Tematyka z jaką zapoznają się uczniowie dotyczy oceanografii biologicznej, chemicznej, fizycznej i geologicznej.
Studenci poprzez swoje zaangażowanie pokazują uczniom postawę badawczą, co może stać się pomocne w przyszłym wyborze kierunku studiów.
Podczas zajęć z części biologicznej uczniowie mieli szansę rozpoznawania gatunków organizmów występujących w Bałtyku (bentos i plankton) oraz wykonali sekcję ryby, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Na zajęciach chemicznych uczniowie sprawdzali zawartość substancji biogenicznych i nieorganicznych związków chemicznych w wodzie morskiej. Z kolei podczas realizacji ścieżki fizycznej brali udział w doświadczeniu, dzięki któremu mieli szansę zaobserwować działanie wiatru na powierzchniowe warstwy wody oraz przenikanie światła przez warstwę lodu. Zajęcia z geologii opierały się głównie na wykonywaniu granulometrii.
Czekamy na kolejne wiosenne spotkanie, a one już niebawem.

 

Wiesława Krysztofowicz
Joanna Spisak – Pietruszka
Beata Ryl

cpb1

cpb2

cpb3

 

 

„Niepokorne dziewiątki" szukają haka na chłoniaka !

Ambitne uczennice Naszej szkoły (w składzie: Iwona Jastrzębowska, Daria Kryger. Sylwia Makowska i Magdalena Rusin z klasy II b Dominika Szcząchor z klasy II e, wraz z opiekunem panią Beatą Ryl) w ramach ogólnopolskiej kampanii prozdrowotnej „Mam haka na raka" zajmują się profilaktyką chłoniaka - groźnego nowotworu układu limfatycznego, który jest tematem tegorocznej VII edycji programu.

Celem projektu jest propagowanie profilaktyki antynowotworowej i pokazanie, że warto walczyć o zdrowie. „Niepokorne dziewiątki" mają za sobą już wiele działań m. in. prezentacje, mini sondy i ankiety przeprowadzone wśród mieszkańców Gdyni, konkursy, spotkania z lekarzami onkologii, a przede wszystkim oryginalne ulotki informujące o niebezpieczeństwie jakim jest chłoniak. Uczennicom udało się zdobyć wiele patronatów. Wspiera je Fundacja „Pokonaj Raka", Stowarzyszenie SANITAS, Lecznica ONKOLMED, portal onkologiczny zwrotnikRAKA, Stowarzyszenie Przebiśnieg, Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych oraz Hospicjum im. Św Wawrzyńca w Gdyni.

Licealistów czeka jeszcze wiele ciężkiej pracy, organizatorzy przygotowali dla nich wiele ciekawych działań jakimi są m. in. spot reklamowy, do którego muszą się bardzo dobrze przygotować. Zespoły z całego kraju przejdą dwa etapy eliminacji: pierwszy – pod koniec lutego i ostateczne rozstrzygnięcie konkursu w czerwcu.

Zapraszamy do polubienia strony „Niepokornych dziewiątek" na facebook'u https:// www.facebook.com/NiepokorneDziewiatki

W związku z udziałem w 7 edycji Ogólnopolskiego Programu Dla Młodzieży "Mam Haka Na Raka", Niepokorne Dziewiątki oraz uczniowie Naszej szkoły organizowali w sobotę (22.02.14) w CH Riviera FLASH MOB'A, miał on na celu zachęcenie społeczeństwa do aktywnego spędzania czasu wolnego, gdyż jest to jedno z działań profilaktycznych przeciw chłoniakowi. Szczególne podziękowania należą się Pani Beacie Ryl, Pani Dorocie Twarowskiej za ogromne wsparcie, Annie Łuczyńskiej za zaangażowanie w organizację tego wydarzenia oraz tancerzom z Gimmie gyals dzięki, którym wszystko się udało. Dziękujemy!

 

 

Zapraszamy do polubienia strony „Niepokornych dziewiątek" na facebook'u https:// www.facebook.com/NiepokorneDziewiatki

Oraz do obejrzenia FLASH MOB'A http://www.youtube.com/watch?v=qav8Uw5y714

 

Projekt "Mam haka na raka".

O projekcie „Mam haka na raka"
Nasze Liceum po raz kolejny zgłosiło się do udziału w ogólnopolskim projekcie dla młodzieży, który powstał z myślą o podniesieniu świadomości zdrowotnej społeczeństwa.
To już VI edycja, w której biorą udział szkoły ponadgimnazjalne, podejmujące różne działania, kształtujące postawy pro zdrowotne. Zgodnie z zasadą „Myśl globalnie- działaj lokalnie" program zachęca młodych Polaków do prowadzenia poprzez różne ciekawe inicjatywy do licznych działań profilaktycznych wśród lokalnych społeczności.
Wierzymy, że działania na poziomie lokalnym, jak również ogólnopolska kampania społeczna opracowana przez uczestników i wdrażana w życie po każdej edycji, mają szanse realnie przyczynić się do zmiany tragicznych statystyk zapadalności i umieralności na choroby nowotworowe w Polsce.
Tegoroczna VI edycja programu poświęcona jest nowotworowi skóry - czerniakowi.

 

 

 

 

 

 

Logo1

proj edu luneta 4

Wydarzenia

Sport

Biblioteka

Dkf

Radio Dziewiatka

Caritas

ZajeciaPoz

Wym

Wsp

GSF

Przydatnelinki

Zamowienia publiczne

Bip

25 lat IX LO w Gdyni

Fundacja Gospodarcza