30 LAT MINĘŁO... JAK JEDEN DZIEŃ?

 

Miło nam przedstawić spot promocyjno-rocznicowy pt. "30 sekund na 30 lat".

Wykonanie: Karolina Ptaszyńska z klasy 3 E2 (fotografie), Maciej Muller z klasy 3 E1 (zdjęcia filmowe, montaż)
Na obchody 30-lecia naszego liceum zapraszamy w czerwcu!
 

NOWE WYTYCZNE ZACHOWANIA BEZPIECZEŃSTWA ZDROWOTNEGO W SZKOLE

W związku ze zmianą zasad epidemicznych związanych z COVID-19 Minister Edukacji i Nauki we współpracy z Ministrem Zdrowia oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym wydał nowe ....... Czytaj więcej. 

Nasze „dziecko”, czyli profil klas teatralno-filmowych – ma już 10 lat i – jak każde dziecko – jest jedyne w swoim rodzaju. Wystarczy się rozejrzeć po bliższej i dalszej okolicy, żeby się przekonać, że trudno o drugi taki przypadek. A wszystko to jednak bynajmniej nie stało się przez przypadek. :)

 

Od lat w naszej szkole pracuje człowiek-instytucja, pasjonat kina, artysta pełną gębą, czyli pan Wojtek Kulling, a od jakiegoś czasu w realizacji wspólnych pasji towarzyszy Mu również pani Monika Kulling (zbieżność nazwisk nieprzypadkowa ;) ). Filmowo-nauczycielskie małżeństwo ukochało kino i klasy teatralno-filmowe. Do tego współpracują oni z grupą nauczycieli zaangażowanych artystycznie i tajemnica powodzenia profilu teatralno-filmowego gdyńskiej „Dziewiątki” – wyjaśniona.

 

Fundamentem tej tajemnicy jest działający w szkole od niemal dwudziestu lat Szkolny Dyskusyjny Klub Filmowy, który znają wszyscy, nie tylko uczniowie i absolwenci „Dziewiątki”. Pan Wojtek – założyciel i osoba prowadząca szkolny DKF – ze względu na swoją pasję oraz niekłamany urok osobisty - przyciąga młodzież, która – podobnie, jak On – kocha film. W „czasach niepandemicznych” w spotkaniach biorą udział tłumy, nie tylko uczniowie „Dziewiątki”, ale również absolwenci i młodzież spoza naszej szkoły. Klimat długich rozmów o filmie i nie tylko oraz magia wspólnego oglądania wielkich dzieł filmowych przyciąga ich i sprawia, że chcą współtworzyć tę wspólnotę.

 

 

Klasy teatralno-filmowe działają tak prężnie oczywiście również dzięki instytucjom, z którymi od lat współpracujemy – zarówno tym położonym bliżej, lokalnie, jak i nieco oddalonym. Lokalnie właśnie, od pięciu lat, szkoła – na podstawie podpisanej umowy - prowadzi owocną współpracę z Gdyńską Szkołą Filmową. W jej ramach odbywają się warsztaty i szkolenia, a także lekcje filmowe w GCF-ie, prowadzone między innymi przez ukochanego przez uczniów pana Piotra Kurpiewskiego. Ścisła jest również nasza współpraca z Pomorską Fundacją Filmową w Gdyni, dzięki której młodzież klas teatralno-filmowych może brać corocznie udział w projekcjach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz, w tych czasach również zdalnie, w szeregu niezwykłych warsztatów i szkoleń.

 

 

Warto tu może nadmienić, że nasza szkoła – dzięki zaangażowaniu pana Wojtka i grupy uczniów na czele z Maciejem Buszmanem – w przeszłości wzięła nawet udział w FPFF prezentując na nim własny film – „Miejsce” - ukazujący naszą rzeczywistość szkolną. Uczniowie wielokrotnie uczestniczyli również w konkursach i projektach obejmujących tworzenie własnych filmów – jak choćby w gdyńskich „Albatrosach” – zdobywając nagrody i wyróżnienia. Przykładem własnej pracy twórczej młodzieży cieszącym się ich największym zainteresowaniem był jednak realizowany przez nich przez lata cykl krótkich wywiadów „Mądrości z kanapy”, którego pomysłodawcą i opiekunem był pan Wojtek.

 

Patrząc nieco dalej, poza Gdynię, uczniowie klas teatralno-filmowych pod opieką pani Moniki Kulling biorą udział w projekcie Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej organizowanym przez kino Żak w Gdańsku. Raz w miesiącu uczestniczą w projekcji filmu poprzedzonej wprowadzeniem i zakończonej – często burzliwą – dyskusją o obejrzanym dziele. Młodzież została również zaproszona do udziału w warsztatach filmowych organizowanych przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

W końcu – wychodząc poza Trójmiasto – w klasach tych realizowany jest przez panią Monikę Kulling projekt edukacyjny „Wielkie dzieła filmowe” pod patronatem i w ścisłej współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA), dzięki której uczniowie mogą zapoznawać się z dziełami znajdującymi się w zasobach Filmoteki. I znów mają możliwość dyskutowania o filmie, budowania swojej wrażliwości w kontakcie ze sztuką.

W przeszłości odbyły się również wycieczki do miast kojarzących się z kinem – czyli do Łodzi i Warszawy, gdzie młodzież wzięła udział w warsztatach prowadzonych w Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych (Warszawa), czy Wytwórni Filmów Animowanych „Se-ma-for” (Łódź), a także odwiedziła miejsca filmotwórcze, m.in. Muzeum Kinematografii czy Łódzką Szkołę Filmową.

 

 

W ramach działania DKF-u realizowany jest corocznie szkolny konkurs wiedzy filmowej, w trakcie którego uczniowie mają szansę sprawdzić się i wykazać swoją – zdobytą na wszelkich polach naszej szkolnej i pozaszkolnej aktywności – wiedzą filmową. Mamy w planie rozszerzenie tej formuły, ale to na razie sfera planów właśnie. Ci, którzy sprawdzili się w szkolnym Konkursie Wiedzy Filmowej w tym roku spróbowali swoich sił również w prestiżowej Olimpiadzie Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej kwalifikując się z wysokimi notami do drugiego etapu konkursu. W przeszłości nasza młodzież zdobyła również pierwsze miejsce w Konkursie Wiedzy Filmowej na szczeblu wojewódzkim.

 

Klasy teatralno-filmowe to również spotkania ze znanymi ludźmi. Czasem mające formę zdalną – jak na przykład spotkanie ze znanym krytykiem filmowym Błażejem Hrapkowiczem – a niekiedy twarzą w twarz, jak wówczas, gdy gościliśmy w murach naszej szkoły byłego dyrektora artystycznego FPFF – pana Michała Oleszczyka, czy aktorkę, którą znają wszyscy – panią Katarzynę Figurę.

 

Klasy teatralno-filmowe to oczywiście również teatr. Grupa uczniów – pod kierunkiem naszej szkolnej artystycznej duszy pani Beaty Filipp – co rok zabiera nas w niezwykłą jasełkową podróż, a w okolicach Święta Zmarłych gromadzimy się podczas szkolnych Zaduszek – w ostatnich latach dzięki pani Marii Banasik – wokół światła będącego metaforą naszej pamięci o tych, którzy odeszli. Zawsze są to momenty pełne niezwykłego wzruszenia.

 

 

W końcu w szkole działa również Koło Teatralne prowadzone przez panią Dorotę Twarowską, która motywuje uczniów swoją niespożytą energią do działań wszelkiego rodzaju. Pod Jej kierunkiem młodzież corocznie angażuje się w grę miejską z okazji Dnia Niepodległości. W przeszłości grupy uczniów z klas teatralno-filmowych z sukcesem reprezentowały też naszą społeczność szkolną w gdyńskim „Raporcie”, czy projekcie „Teatralny Pasjans” organizowanym przez Fundację Theatrum Gedanense we współpracy z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Również w tym roku grupa młodzieży pod opieką pani Moniki Kulling zakwalifikowała się do tej niezwykłej teatralnej przygody z Szekspirem w tle! Finał projektu już w czerwcu!

 

 

Teatralna aktywność młodzieży nie mogłaby mieć takiego charakteru bez ścisłej współpracy z trójmiejskimi teatrami - Teatrem Miejskim czy Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz Teatrem Szekspirowskim w Gdańsku.

W końcu nasza największa chluba i radość to znaczy przedmiot dodatkowy – historia filmu i teatru - realizowany w klasach o profilu teatralno-filmowym. Dzięki zaangażowaniu i wiedzy nauczycieli prowadzących – pani Olgi Malickiej-Kowalczyk, pani Beaty Filipp, pana Wojtka i pani Moniki Kulling – młodzi ludzie mogą być jeszcze bliżej tego, co stanowi ich pasję, tzn. teatru i filmu.

Klasy o profilu teatralno-filmowym stworzone zostały z miłości do sztuki, ale z myślą o młodych ludziach, więc, gdybyśmy nie oddali głosu samym uczniom i absolwentom gdyńskiej „Dziewiątki”, którzy ten profil klasy wybrali, jakiekolwiek nasze słowa o klasach teatralno-filmowych byłyby niewystarczające.

 

Oto, co oni mają do powiedzenia:

 

„Myślimy, że wielu uczniów klasy teatralno-filmowej wybrało ten profil ze względu na możliwość rozwijania swoich pasji oraz poznania osób o podobnych zainteresowaniach. Mamy szansę poznać niezwykle szeroką historię kina i teatru, oglądając filmy lub wychodząc na wycieczki. W przyszłości może przydać się nam to na maturze lub, jeżeli zamierzamy dalej kształcić się w tym kierunku, nawet na studiach.” /Nadia, Zuzia i Lidia, klasa 1/

 

„Moj wybór padł na IX Liceum w Gdyni, profil teatralno-filmowy, głównie ze względu na jego unikatowość i specjalizację. Teatr i film są ośrodkiem moich zainteresowań, a profil ten - zgodnie z obietnicami - szeroko je rozwija. Serdecznie go polecam, ponieważ dzięki wyjściom do teatru i kina, spotkaniom z reżyserami oraz przeróżnym projektom, które oferuje szkoła - można wejść w ten pełen pasji świat.” /Maxi, klasa 2/

 

„Przeglądając różne profile i klasy, trafiłam na profil teatralno-filmowy przypadkiem, jednak bardzo zwrócił moją uwagę. Urzekł mnie fakt, że uczniowie tego profilu biorą udział w różnych przedsięwzięciach związanych z kinem czy teatrem. Bardzo spodobał mi się również pomysł DKF-u, który jest chyba najlepszą rzeczą, z jaką miałam do czynienia w szkole. Niestety sytuacja pandemii, z jaką musimy się wszyscy zmierzyć, sprawiła, że niektóre ciekawe wydarzenia zostały wstrzymane. Mimo wszystko bardzo polecam ten profil, jeśli ktoś jest zafascynowany światem szeroko pojętej sztuki.” /Karolina, klasa 3/

 

„Wybrałam profil teatralno-filmowy, ponieważ od dziecka fascynowało mnie aktorstwo – i byłam przekonana, że w przyszłości chcę się z nim związać zawodowo. W liceum miałam okazję rozwijać swoją pasję, biorąc udział w licznych konkursach recytatorskich, szkolnych przedstawieniach i warsztatach teatralnych. Za sprawą dwóch najcudowniejszych nauczycieli polubiłam również filmy, których wcześniej nie doceniałam. Oglądaliśmy je na lekcjach i po lekcjach – dyskusje członków DKF-u (Dyskusyjnego Klubu Filmowego) nie miały końca! Gdzieś po drodze moje aktorskie plany się pozmieniały i poszłam w stronę sztuki i korekty tekstu, ale nigdy nie będę żałować wyboru „Teatralnej Filmówki”. Do teatru i kina mam słabość do dziś – a aktorskie umiejętności być może wykorzystam kiedyś do nagrywania podcastów.” /Dagmara, absolwentka/

 

Zapraszamy więc do filmowo-teatralnej „Dziewiątki”! Warto! W końcu „Gdynia kocha film, film kocha Gdynię”, a my kochamy i jedno i drugie.

 

Monika Kulling